Om KostKalender

Email: webshop@kostkalender.dk

Følg os:

Kostprogrammet passer til gruppe A, vi arbejder på gruppe B & C

Hvis du har prøvet at være på kur, ved du, hvor hårdt det kan være at holde sig helt fra de søde sager. Men det er måske slet ikke nødvendigt at gå helt i sukkercølibat, hvis du vil af med kiloene.

Du kan tabe dig mellem et halvt og et helt kilo om ugen, uden at du er tvunget til kun at holde dig til broccoli og gulerødder.

Kostkalenderen er udviklet af læger, diætister og ernæringskonsulenter fra Københavns Universitet. Det er en diskret lille sort bog, som du kan have med dig overalt.

Kostkalenderen hjælper dig med at få overblik over og styre dit daglige kalorieindtag. Det sker via et feltsystem, hvor alle fødevarer ”koster” et antal felter og tilhører en bestemt type. For overskuelighedens skyld er de forskellige fødevaretyper inddelt i farver. Gul er sukker, grøn er kulhydrat, blå er protein, rød er fedt og lilla er alkohol.

 

Der er ikke tale om en fastlagt kur, så der er ikke noget der er forbudt; du har din frihed til fortsat at vælge dine foretrukne madvarer, så længe du ikke spiser flere kalorier, det vil sige flere felter, end anbefalet.

 

Bagerst i bogen finder du en tabel, hvor du kan slå alverdens fødevarer op og se hvor mange felter de ”koster”. Der er altså i princippet ikke noget, du ikke må spise med Kostkalenderen, så længe du holder dig under den daglige ”feltration”. og derfor kan det være nødvendigt at spare lidt felter sammen, hvis du ved, du skal ud og have en god middag med dessert om aftenen.

Hvor mange felter?

For at finde ud af hvor mange felter du har til rådighed om dagen, skal du indsætte dit køn og din vægt i en formel i kalenderen. På den måde finder du det daglige energibehov, der skal til for at du kan holde vægten på det nuværende niveau.

 

Energibehovet omregnes i en tabel til et antal felter, og vil du tabe dig, trækker du 10 felter fra. Svarer dit nuværende kalorieindtag altså til 35 felter, må du i den periode, du er på kur, kun indtage 25 felter.

Et felt indeholder altid 60 kcal uanset farve.

 

Et felt indeholder altid 60 kcal uanset farve

 

Et meget stort antal overvægtige mennesker har tabt rigtig mange kilo og har lært at vedligeholde et større vægttab, fordi felt-systemet har lært dem at overskue hvor meget de spiser og drikker i form af felter.

 

 

 

Feltsystemet

Kostkalenderen åbner op for en helt ny måde at tænke kostomlægning på.

Den består af et simpelt feltsystem, der lærer en, hvor meget man kan spise og stadig tabe sig. Feltsystemet er gennemtestet og har tusinder af glade tilhængere, i alle aldersklasser og over hele Danmark.

Det er udarbejdet i samarbejde med Institut for Human Ernæring, Københavns Universitet og er baseret på mere end 15 års videnskabeligt arbejde.

For de fleste resulterer bekendtskabet med felter og farver, en permanent kostomlægning.

Man laver stort set den samme mad som før, men tænker mere over hvordan man laver den – og over hvad man spiser hver dag.

Det betyder mere madglæde, en sundere kost og et slankere liv.

 

Felt og farver

Der er ikke tale om en fastlagt kur, så der er ikke noget der er forbudt, og man har sin frihed til at vælge sine foretrukne råvarer.

Systemet er nemt at gå til og kræver ingen særlig viden. Man kommer hurtigt til at styre sammensætning og mængde af næringsstoffer i sin kost.

Farvekoderne lærer en, hvad man kan spise meget af og hvad man ikke kan spise meget af. Man kommer hurtigt til at tænke i farver, når man spiser, og når man skal købe ind.

 

Feltfarverne

Blå: Protein finder du mest af i fedtfattigt kød, æg og indmad, fedtfattige mælke-produkter og ost, samt fisk og skaldyr.

 

Grøn: Komplekse kulhydrater (stivelse) finder du i brød og kornprodukter, pasta,kartofler, grøntsager og frugt.

 

Gul: Simple kulhydrater (sukker) finder du i sukker, slik, sodavand, juice, frugtsaft,tørret frugt, frugtkonserves m.m.

 

Rød: Fedt finder du i fedt kød, fede mælkeprodukter, ost, alle fedtstoffer, chokolade,chips, is og kager.

 

Lilla: Øl, vin, snaps, bitter og alle former for spiritus indeholder alkohol.

Sådan taber du dig 1 kg pr. uge:

Først beregnes det daglige energibehov for at holde vægten på nuværende niveau. Energibehovet omregnes derefter til antal felter dagligt.

 

Vil du tabe dig ca. 1. kg. pr. uge fratrækkes 10 felter pr. dag.

Dine udregnede antal felterne er opdelt i farverne:

  • Blå for proteiner (kød, fisk),
  • Grønne for komplekse kulhydrater (·pasta, brød, kartofler)
  • Gule for simple kulhydrater (sukker, slik, juice) og røde(fedt kød, fede mælkeprodukter, chips) samt
  • lilla (øl, vin, snaps).L

 

 

 

 

 

 

Varigt vægttab

kostprogrammet "Spis for livet"

passer til gruppe A

Feltsystemet

åber for en helt ny måde at tænke kostomlægning på

Brug Kostkalenderen aktivt

For at holde styr på indkøb, madlavning og de mange farver og felter, anvender man kostkalenderens daglige og ugentlige skema. Det er vigtigt at føre denne ”dagbog”, for at holde sig motiveret og for at være målrettet, når det gælder sundhed, humør og vægttab. Kalenderen er også en almindelig kalender, som kan anvendes til alle de daglige aftaler. Foruden kalenderdelen findes mængder af information og tips til et sundere, gladere og slankere liv.

Copyright @ All Rights Reserved Kostkalender.dk

Bank