Hjem

Email: webshop@kostkalender.dk

Følg os:

VARIGT VÆGTTAB

Spis efter dit blodsukker

Er du type A,B eller C?

Dit faste blodsukker viser typen!

  • under 5,6 mmol/L er A
  • mellem 5,6 og 6,9 mmol/L er B
  • over 7 mmol/L er C

Tab dig 1 kg om ugen

Slankekur med blivende succes, kræver viden og planlægning - vores forskere har udviklet redskabet

Læse om kostprogrammet og de sunde kostvaner for livet

Kostprogrammet

KostKalenderen åbner op for en helt ny måde at tænke kostomlægning på

Feltsystemet

Sådan bruger du farver & felter så du taber du dig 1 kg pr. uge.

Tilbud på startpakke

 

Arne Vernon Astrup

Institutleder, Professor, Overlæge dr. med. Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet

Søren Toubro

Overlæge Reduce Klinik for Ernæringsforskning

Tempelvej 24, 4390 Vipperød

Annette Vedelspang

Klinisk Diætist

Enhed for Ernæringsforskning Gentofte og Herlev Hospital

2900 Hellerup

 

Ulla Skovbæch Pedersen

Ernæringskonsulent

Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet

Forfatterne til kostprogrammet " Spis for livet"

Anmeldelse

Kostkalender

Spis for livet

Danmarks Lærerforeningsblad – Underviseren.dk

Anmeldt af: Martin Kreutzer

"Kostkalender" er et ganske smart kalorietællingssystem, som hjælper dig med at begrænse din daglige energiindtagelse. Systemets kerne er en omfangsrig tabel over kalorieindhold og fordeling af kulhydrater, fedt, protein og alkohol i en lang række madvarer. Af pædagogiske årsager har forfatterne droppet de store talværdier og opererer i stedet med såkaldte "felter", der dækker over en fastlagt mængde kalorier. Felterne er differentieret i fem farver, så du ud over den samlede energimængde kan styre fordelingen af de forskellige makronæringsstoffer. Ideen er, at du lærer, hvad du kan spise meget af, og hvor du bør begrænse dig.

 

Det er min oplevelse, at de indledende kapitler giver en fornuftig introduktion til systemet og gør det let at komme i gang med felttællingen. De personer, jeg prøvede kostkalenderen af på, viste god forståelse for systemet, og en indledende skepsis omkring de farverige felters relevans blev hurtigt erstattet af nysgerrighed. For lægmænd gemmer der sig rigtig mange aha-oplevelser, når man for eksempel får syn for, hvor dyrt det er at spise en pizza til aften, og hvor meget rødvinen koster i det daglige kalorieregnskab.

 

I den forstand er kalenderen et godt redskab til at styre portionerne ind i passende mængder - noget, som der er udpræget behov for i dagens Danmark, hvor overspisning hører til dagsordenen.

 

Bragt i: Månedsmagasinet Undervisere UN2 / 2009

 

 

 

 

 

 

Ulla Skovbøch Pedersen udtaler

 

Sunde kostvaner for livet

Kostkalenderen åbner op for en helt ny måde at tænke kostomlægning på.

Den tager nemlig fat hvor det er allersværest, og det er at få kostændringerne integreret i hverdagen” siger ernæringskonsulent Ulla Pedersen. Hun og kollegerne fra Københavns Universitet, lægerne Arne Astrup og Søren Toubro samt klinisk diætist Annette Vedelspang, har udviklet kalenderens kostguide.

Kostkalenderen er bygget op omkring et simpelt redskab til at kontrollere madens energiindhold og sammensætningen af næringsstoffer. Princippet består ganske enkelt i at tælle farvede felter, hvilket betyder præcis kontrol samt en høj grad af frihed i kostsammensætningen.

Kostkalenderen integrerer en videnskabelig velafprøvet kostguide, som giver mulighed for at omlægge sine madvaner, sammen med en almindelig kalender. Kombinationen gør det naturligt altid at have Kostkalenderen ved hånden, og diskret notere sine kostindtag.

Der er i dag viden om, at kosten ikke er det eneste parameter der har betydning for vægten.

I kalenderen kan man også holde øje med udsving i søvnmønster, motion og det generelle humør- og energiniveau på en let og overskuelig måde, i form af et ugeregistreringsskema.

Kostkalenderen leveres i et praktisk microfiberomslag med penholder og kan samtidig rumme kreditkort, notatblok og løse

Anmeldelse

Kostkalender30. september 2008 kl. 19:32 på DR1

Hvis du har prøvet at være på kur, ved du, hvor hårdt det kan være at holde sig helt fra de søde sager. Men det er måske slet ikke nødvendigt at gå helt i sukkercølibat, hvis du vil af med kiloene.

Ha' det godt har testet et nyt redskab, der lover, at du kan tabe dig mellem et halvt og et helt kilo om ugen, uden du er tvunget til kun at holde dig til broccoli og gulerødder.

Redskabet hedder Kostkalenderen og fungerer ved at hjælpe dig med at få overblik over og styre dit daglige kalorieindtag. Det sker via et feltsystem, hvor alle fødevarer "koster" et antal felter og tilhører en bestemt type. For overskuelighedens skyld er de forskellige fødevaretyper inddelt i farver. Gul er sukker, grøn er kulhydrat, blå er protein, rød er fedt og lilla er alkohol.

Om Kostkalenderen

Kostkalenderen er udviklet af læger, diætister og ernæringskonsulenter fra Københavns Universitet. Det er en diskret lille sort bog, som du kan have med dig overalt.

Bagerst i bogen finder du en tabel, hvor du kan slå alverdens fødevarer op og se hvor mange felter de "koster". Der er altså i princippet ikke noget, du ikke må spise med Kostkalenderen, så længe du holder dig under den daglige "feltration".

, og derfor kan det være nødvendigt at spare lidt felter sammen, hvis du ved, du skal ud og have en god middag med dessert om aftenen.

Hvor mange felter?

For at finde ud af hvor mange felter du har til rådighed om dagen, skal du indsætte dit køn og din vægt i en formel i kalenderen. På den måde finder du det daglige energibehov, der skal til for at du kan holde vægten på det nuværende niveau.

Energibehovet omregnes i en tabel til et antal felter, og vil du tabe dig, trækker du 10 felter fra. Svarer dit nuværende kalorieindtag altså til 35 felter, må du i den periode, du er på kur, kun indtage 25 felter.

Testpiloternes bedømmelse

Vores testpiloter var inden starten bekymrede for om de skulle rende rundt og være sultne. Det viste sig dog hurtigt for dem begge to, at hvis de planlagde deres kost rigtigt og fik handlet ind, så de kunne tilberede ordentlige måltider, så kunne de få masser af mad for de daglige felter.

De er begge begejstrede for kalenderens fleksibilitet, hvilket gav dem mulighed for at spare felter op, så de kunne nyde en is eller lidt chips lørdag aften.

I følge testpiloterne er kalenderen nem at finde ud af, og du kommer hurtigt ind i en rutine, hvor du ved, hvor meget de enkelte portioner vejer, og hvor mange felter de "koster".

Som negative punkter nævner de, at det kan være svært at fastslå, hvor mange felter du spiser, når du laver sammenkogte retter. Sussi savnede ligeledes støtte gennem forløbet og mente, at hun kunne have godt af at kombinere Kostkalenderen med besøg ved en diætist eller en træner, der kan hjælpe hende med at holde fokus på opgaven. Henrik involverede sin kone i projektet og fik på den måde støtte i forløbet.

Flere aspekter af dagligdagen

Kostkalenderen indeholder også sider, der fokuserer på andre aspekter af din daglige sundhed. Du kan registrere dit humør, din energi og dit arbejdspres og på den måde få kontrol over hvilke faktorer, der påvirker dig henholdsvist negativt og positivt.

Se udsendelsen her på dette link og vælg udsendelse 30. september 2008

 

Copyright @ All Rights Reserved Kostkalender.dk

Bank