Mad, der smager af noget, gør dig mæt efter et måltid

Hvis den mad, du spiser, ikke smager godt og tilfredsstiller dine smagsanser, kommer du let til at springe et måltid over, så du fristes til at spise usundt.

Derfor er det rigtig vigtigt at tænke over sammensætningen af de smage og den tekstur, du har i et måltid, så du får dækket alle smagssanserne og opnår en smagsmæssig mæthed i det måltid, du spiser.

Det vil sige, at du skal have alle de 5 grundsmage – surt, sødt, bittert, salt og umami – samt tekstur med i måltidet, så du får skabt en smagsmæssig mæthed.

Når du får skabt en smagsmæssig mæthed, vil du ikke så let blive fristet til at spise overflødige kalorier efter dit måltid.

Måske kan du genkende dette fra dit eget liv:

Du spiser en skål risengrød med kanelsukker, og du spiser ikke andet.

Her er kun et par af de 5 grundsmage dækket ind, og derfor vil du hurtigt føle dig sulten igen.

Også selv om du har fået de kalorier, du plejer ved et aftensmåltid.

Resultatet er, at du ender i køkkenet senere på aftenen, hvor du går på jagt i køleskabet efter en lækker snack, der måske ikke er det sundeste.

Et andet rigtig godt eksempel er, når du drikker kaffe eller spiser chokolade.

Hvis du vælger en høj kvalitet, vil du ende med at drikke og spise mindre af det, fordi din smagssans så hurtigere bliver mættet, end når du vælger en ringere kvalitet.

Lidt mere om smag og tekstur

Maden smager bedre, og du bliver nemmere mæt, når du spiser mad med smag og tekstur.
Derfor skal et godt måltid helst indeholde alle de 5 grundsmage og mad med forskellig tekstur.

Her får du en lille guide til de 5 grundsmage og tekstur

Surt

Citron, balsamico, eddiker af alle typer, surmælksprodukter, lime, bær og havtorn (Nordens citron)

Sødt

Honning, sukker af alle typer, lakridsrod, tørret frugt, , saft og marmelade

Salt

Salt af alle typer, ansjoser, soja, parmesan, saltede nødder, fetaost, oliven

Bitter

Løg, hvidløg, ingefær, peberrod, grapefrugt, krydderurter og krydderier, nigellafrø, sennep, øl, østerssauce, mørk chokolade

Umami

Tomater, ketchup, spinat, asparges, kartofler, kød, skaldyr, sojaprodukter, tang, svampe, fond, østerssauce, parmesanlignende oste

Tekstur

Det er det sprøde og knasende, blødt, flydende, fast, varmt og koldt i et måltid.
Det kan være sprøde løg, rugbrød, der er tørret og knust, franskbrødscroutoner med smag, nødder, der er hakkede, eller frø, der er ristede

En hotdog med det hele får tænderne til at løbe i vand hos de fleste.

Det er ingen tilfældighed. Den indeholder nemlig alle grundsmagene: surt, sødt, salt, bittert og umami.

Bliv klogere på de 5 smage, og lær at bruge dem i de daglige, sunde måltider.

Er du nysgerrig efter at vide hvilken kosttype du er, så kan du tage min quiz, der giver dig en god indikation.

Fakta

  • Bugspytkirtlen er en aflang, tynd kirtel, som ligger på tværs lige bag og nedenfor mavesækken
  • Bugspytkirtlen producerer enzymer, som er nødvendige, for at tarmen kan fordøje maden, samt hormonerne insulin og glukagon, som spiller en central rolle i reguleringen af blodsukkeret i kroppen
  • Glukose er en form for sukker, som findes i forskellige typer mad
  • Glukose er hovedenergikilden til alle cellerne i kroppen

Når du spiser i forhold til din kosttype, kan du tabe dig og holde vægten

Hvis du drømmer om at tabe dig, så har jeg den optimale løsning til dig.

Min KostKalender guider dig til at spise efter din kosttype, og felterne hjælper dig med at sammensætte den optimale kost til din kosttype.

Kostkalenderen er nem at gå til, og du behøver ingen særlig viden.
Felterne lærer dig hurtigt, hvor meget og hvad du kan spise for at blive mæt og tabe dig på en sund måde, der tager hensyn til din blodsukkertype. Med felterne til at guide dig bliver der ikke som sådan tale om en fastlagt kur.